Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Fler öronmärkta dagar för föräldrarna positivt för jämställdheten

Idag presenterade regeringen sitt förslag till en reform av föräldraledighetssystemet i Finland. Enligt den föreslagna modellen utökas antalet dagar med föräldradagpenning jämfört med nuvarande med cirka 2 månader. Vardera föräldern får 160 öronmärkta dagar (knappt 6,5 månader) föräldraledighet, vilket är en ökning från nuvarande.
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell vill arbeta för barnvänliga kommuner

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell ställer upp i vårens kommunalval. Arbetet för jämställdhet, trygghet och barnvänliga beslut behöver starka försvarare i våra kommuner, säger Sundell som ställer upp som kandidat för SFP i Grankulla.

Svenska Kvinnoförbundet lanserar kommunalvalsprogram: Framtiden är jämställd

Svenska Kvinnoförbundets kommunalvalsprogram, ”Framtiden är jämställd”, med fokus på hur vi skapar jämställda kommuner, lanserades idag. Programmet består av tio temahelheter med konkreta åtgärder i frågor som rör allt från jämställdhet i hälsa och vård till våldsförebyggande arbete och klimatsmarta städer och kommuner.
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi vill jobba för ett jämställt Vasa

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Sari Somppi ställer upp i kommunalvalet i april. Somppi, som ställer upp för SFP i Vasa, vill utveckla staden i en mer jämställd riktning.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Vi är inte jämställda så länge kvinnor är underrepresenterade i beslutsfattandet

Den 18 april går kommunalvalet av stapeln. Kommunfullmäktige ska representera alla kommunens invånare så att beslutsfattandet tar hänsyn till en större mångfald av perspektiv, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm i ett pressmeddelande.
Bild på Anita Westerholm

Westerholm: Sexhandeln får inte normaliseras - kvinnors kroppar är inte handelsvaror!

Kommersialiseringen av sex och kvinnors kroppar kan inte betraktas som en del av jämställdhetskampen för kvinnors rättigheter. Prostitution handlar om att i huvudsak män berättigar sig att köpa sex och utnyttja och utöva makt över flickor, kvinnor och personer i en utsatt ställning.

Blomqvist och Westerholm: Alla har rätt till ett liv fritt från våld

Idag är det internationella dagen för avskaffande av våld mot kvinnor. Våld mot kvinnor är ett av Finlands största människorättsproblem. Bland EU-länderna är Finland det land där kvinnor är näst mest utsatta för våld.
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi: Tillsätt arbetsgrupper som arbetar mot våldet bland unga i kommunerna

Våld och brott som begås av ungdomar har diskuterats mycket de senaste veckorna, speciellt efter nyheter från Helsingforspolisen och övriga myndigheter som har uttryckt oro över cirka 100-150 ungdomars eventuella benägenhet till våldsamt beteende.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm välkomnar nya åtgärder för bekämpning av våld mot kvinnor

Idag presenterade justitieminister Anna-Maja Henriksson statsrådets program för bekämpning av våld mot kvinnor. Programmet ska genomföras under en treårsperiod från hösten 2020 till våren 2023.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Dags att utvidga screening för bröstcancer till åldersgruppen 40–74 år!

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor, årligen insjuknar ungefär 5000 kvinnor i Finland i bröstcancer. Prognosen för bröstcancer som upptäcks i ett tidigt skede är mycket god. Därför är det viktigt att vi förbättrar metoderna för att hitta bröstcancer i ett så tidigt skede som möjligt.