Bild på Sari Somppi

Sari Somppi: Barn ska få straffrättslig status då de bevittnar våld i hemmet

Våld i par- och närrelationer är ett av Finlands största människorättsproblem. I medeltal har nästan var tredje finländsk kvinna fallit offer för fysiskt eller sexuellt våld av sin nuvarande eller tidigare partner. Det här innebär att det finns otaligt många barn som bevittnar våld mellan sina föräldrar i hemmet. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Sari Somppi vill se en lagförändring där barn ses som målsägande vid bevittnande av våld i nära relationer.

Anita Westerholm: Jämställdheten kan och får inte tas för given

Svenska Kvinnoförbundet vill se att människor världen över har samma möjligheter och rättigheter, att faktorer som kön, ålder, hudfärg, etnicitet, sexuell läggning och socioekonomisk ställning inte inverkar på någons möjligheter eller rättigheter. Jag står här idag för att så inte är fallet, sade förbundsordförande Anita Westerholm på SFP:s partidag i Vanda på lördagen.

Anita Westerholm: Dags att modernisera abortlagen till 2020-talet

Den finska lagen om avbrytande av havandeskap fyller 50 år i år och är den mest konservativa i Norden. Finlands abortlagstiftning respekterar inte den gravidas självbestämmanderätt, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm.
Bild på Anita Westerholm, Sari Somppi, Pia Sundell och Ramieza Mahdi

Svenska Kvinnoförbundet: Jämställdhet syns i regeringens budgetförslag

Igår presenterades regeringens förslag till nästa års statsbudget. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm gläder sig åt att regeringen tydligt har tagit jämställdheten i beaktande i budgetbesluten.

Anita Westerholm ny ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har idag valt Anita Westerholm, 25, från Ekenäs, Raseborg, till ny förbundsordförande efter avgående ordförande Anna Jungner-Nordgren.
Bild på Sandra Alldén

Sjukskötarna är årets Fredrikor

Vem är vardagshjältarna då världen satt vardagen på undantag? De som alla dagar gör ett fysiskt och psykiskt krävande arbete. De som coronapandemin har krävt ännu större uppoffringar av. Årets Fredrika Runeberg-stipendium på 10 000 euro går till Sjuksköterskeföreningen i Finland.
Bild på Anna Jungner-Nordgren

Jungner-Nordgren berömmer regeringens jämställdhetsprogram

En familjeledighetsreform som uppmuntrar till ett jämställt uttag av föräldraledigheterna, en totalreform av sexualbrottslagstiftningen som ska ta sin utgångspunkt i rätten till sexuell självbestämmanderätt och en förnyelse av translagen är alla viktiga åtgärder för att förverkliga jämställdhet, säger Jungner-Nordgren.

Vem är vår nästa Fredrika? Lämna in ditt förslag senast den 25 maj

I utmanande och avvikande tider blir samhällsmoderliga handlingar särskilt viktiga – för hela samhället och för många enskilda personer. Känner du en vardagshjälte? Någon som gör en insats utöver det vanliga inom till exempel skola och utbildning, vård, sociala sektorn eller föreningsliv? Det är dags att välja årets Fredrika Runeberg-stipendiat.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Rätten till abort får inte begränsas i skuggan av coronapandemin!

- Kristider utnyttjas nu på olika håll i världen till att göra lagändringar som begränsar flickors och kvinnors mänskliga rättigheter. Det här kan vi inte acceptera! Svaret från Finland måste vara att vi inte kan acceptera att rätten till abort begränsas i EU i skuggan av coronapandemin, säger Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Anita Westerholm, och syftar på utvecklingen i Polen.

Anita Westerholm: Våld mot kvinnor under isolering måste bekämpas

Under den pågående krisen med coronaviruset drabbas hela samhällsekonomin och allt från hälsovården till utbildningen påverkas av stora förändringar. De kvinnor som utsätts för våld i när- eller parrelationen utgör en extra sårbar grupp som inte får glömmas bort i dessa tider. De behöver speciellt samhällets stöd och hjälp, säger Anita Westerholm, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.