Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Vi är inte jämställda så länge kvinnor är underrepresenterade i beslutsfattandet

Den 18 april går kommunalvalet av stapeln. Kommunfullmäktige ska representera alla kommunens invånare så att beslutsfattandet tar hänsyn till en större mångfald av perspektiv, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm i ett pressmeddelande.
Bild på Anita Westerholm

Westerholm: Sexhandeln får inte normaliseras - kvinnors kroppar är inte handelsvaror!

Kommersialiseringen av sex och kvinnors kroppar kan inte betraktas som en del av jämställdhetskampen för kvinnors rättigheter. Prostitution handlar om att i huvudsak män berättigar sig att köpa sex och utnyttja och utöva makt över flickor, kvinnor och personer i en utsatt ställning.

Blomqvist och Westerholm: Alla har rätt till ett liv fritt från våld

Idag är det internationella dagen för avskaffande av våld mot kvinnor. Våld mot kvinnor är ett av Finlands största människorättsproblem. Bland EU-länderna är Finland det land där kvinnor är näst mest utsatta för våld.
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi: Tillsätt arbetsgrupper som arbetar mot våldet bland unga i kommunerna

Våld och brott som begås av ungdomar har diskuterats mycket de senaste veckorna, speciellt efter nyheter från Helsingforspolisen och övriga myndigheter som har uttryckt oro över cirka 100-150 ungdomars eventuella benägenhet till våldsamt beteende.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm välkomnar nya åtgärder för bekämpning av våld mot kvinnor

Idag presenterade justitieminister Anna-Maja Henriksson statsrådets program för bekämpning av våld mot kvinnor. Programmet ska genomföras under en treårsperiod från hösten 2020 till våren 2023.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Dags att utvidga screening för bröstcancer till åldersgruppen 40–74 år!

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor, årligen insjuknar ungefär 5000 kvinnor i Finland i bröstcancer. Prognosen för bröstcancer som upptäcks i ett tidigt skede är mycket god. Därför är det viktigt att vi förbättrar metoderna för att hitta bröstcancer i ett så tidigt skede som möjligt.
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi: Barn ska få straffrättslig status då de bevittnar våld i hemmet

Våld i par- och närrelationer är ett av Finlands största människorättsproblem. I medeltal har nästan var tredje finländsk kvinna fallit offer för fysiskt eller sexuellt våld av sin nuvarande eller tidigare partner. Det här innebär att det finns otaligt många barn som bevittnar våld mellan sina föräldrar i hemmet. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Sari Somppi vill se en lagförändring där barn ses som målsägande vid bevittnande av våld i nära relationer.

Anita Westerholm: Jämställdheten kan och får inte tas för given

Svenska Kvinnoförbundet vill se att människor världen över har samma möjligheter och rättigheter, att faktorer som kön, ålder, hudfärg, etnicitet, sexuell läggning och socioekonomisk ställning inte inverkar på någons möjligheter eller rättigheter. Jag står här idag för att så inte är fallet, sade förbundsordförande Anita Westerholm på SFP:s partidag i Vanda på lördagen.

Anita Westerholm: Dags att modernisera abortlagen till 2020-talet

Den finska lagen om avbrytande av havandeskap fyller 50 år i år och är den mest konservativa i Norden. Finlands abortlagstiftning respekterar inte den gravidas självbestämmanderätt, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm.
Bild på Anita Westerholm, Sari Somppi, Pia Sundell och Ramieza Mahdi

Svenska Kvinnoförbundet: Jämställdhet syns i regeringens budgetförslag

Igår presenterades regeringens förslag till nästa års statsbudget. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm gläder sig åt att regeringen tydligt har tagit jämställdheten i beaktande i budgetbesluten.