Examensbenämning för anpassad utbildning

07.04.2006 kl. 10:00
Motion 7 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2006 och motion 37 till partidagen

I dag finns det allt fler elever med särskilda behov och med helt eller delvis anpassad läroplan i högstadierna. Alla dessa elever bör också ges möjlighet till examen på andra stadiet. I dagens läge kan alla grundexamina på andra stadiet anpassas och eleven har möjlighet att avlägga examen, förutom när det gäller grundexamen inom social- och hälsovård, närvårdare. Här är det frågan om läkemedelsbehandling och –räkning som inte kan anpassas för att studerande ska få sin examen. Bakgrunden till detta är naturligtvis att det är frågan om ett yrke som ska registreras och som ger behörighet för ett ansvarsfullt arbete med människor i olika åldrar. Detta betyder dock att de ungdomar som är intresserade av vård och omsorg inte har möjlighet att få en examen på andra stadiet i dagens läge.

När det gäller kvaliteten på vård och omsorg i dag finns en del övrigt att önska både inom hemvård och anstaltsvård. Med jämna mellanrum hörs rapporter både från patienter/klienter och anhöriga om brådska, trötthet och till och med utbrändhet hos personal inom vård och omsorg. Många gånger är det någon som har tid och som kan bidra med äkta omtanke som saknas. Förmågan att bidra med dessa egenskaper är inte förbunden med teoretisk kunskap.

Svenska Kvinnoförbundet föreslår för partidagen, att Svenska folkpartiet verkar för:

• att en specifik examen införs t.ex. "omsorgsbiträde" , en examensbenämning för den som har genomfört anpassad närvårdarutbildning.

• att motionen tillställs undervisningsministeriet.

Svenska Kvinnoförbundet r.f.
Anna Lena Karlsson-Finne, förbundsordförande

Partistyrelsens utlåtande:

Syftet med den yrkesinriktade grundutbildningen är att ge teoretiska och praktiska färdigheter att klara av uppgifterna inom ett visst yrkesområde och att ge en så god yrkeskompetens som möjligt. Genom speciella undervisningsarrangemang, individuell läroplan, försöker man trygga möjligheterna för alla att delta i yrkesutbildning, oberoende av handikapp, sjukdom, försenad utveckling, störningar i känslolivet eller någon annan orsak.

I sin färska utbildningspolitiska redogörelse framhåller även statsrådet allas rätt till utbildning på andra stadiet.

I frågeställningen som motionärerna lyfter upp sätts principiella och individspecifika frågor delvis mot varandra. Den principiella aspekten är den att alla, oberoende av person, har rätt till utbildning på andra stadiet. Den individspecifika aspekten är den att alla skall beredas möjlighet till den utbildning de har förutsättningar för.

Den aspekt som motionären lyfter fram för grundexamen inom social- och hälsovård är riktig. För många med anpassad lärokurs har kursen i läkemedelshantering inte godkänts vilket lett till att examen ej erhållits. Läkemedelshanteringen är ju en av de grundläggande uppgifterna inom branschen ifråga. Motionären har även helt rätt i att det inom vårdbranschen också finns övriga typer av arbetshelheter.

Motionärens fråga är med hänsyn till ovanstående berättigad.

Utbildningsanordnaren har dock möjligheten att ta emot studerande med en anpassad läroplan, på det sätt som beskrivs ovan. Här är också en individanpassad utbildning i alla branscher möjlig, eftersom det är på individplanet som eventuella begränsningar kan finnas. Inom vårdsektorn har man varit försiktig att ta emot studerande till en anpassad yrkesutbildning.

Utbildningsanordnaren har dock möjlighet att för studier på andra stadiet skriva ut betyg för grundexamen inom yrkesutbildning som skett som anpassad utbildning. En anteckning i betyget specificerar på vilket sätt utbildningen varit anpassad och vilka studier som kanske saknas. Läroanstalterna kan även skriva ut betyg över avlagda studier.

I anställningssituationer med betyg som ovan beskrivs är det sedan upp till arbetsgivaren, och på arbetsgivarens ansvar, att beakta betyget och den undervisning som erhållits mot den anställning som det i det specifika fallet är frågan om.

De målsättningar som motionären eftersträvar kan således redan uppfyllas. En hel del ansvar ligger förstås på de olika utbildningsanordnarna och på olika eventuella arbetsgivare i ett senare skede. En specifik titel eller examensbenämning är inte heller med beaktande av ovanstående nödvändig när den egentliga titeln är tillgänglig också genom anpassad utbildning.

Partistyrelsens beslutsförslag:
Partistyrelsen föreslår för partidagen

• att motionen är besvarad med partistyrelsens utredning.

Partidagen beslöt

• att partistyrelsen uppmanar utbildningsstyrelsen att utreda möjligheten att ge närvårdare som genomgått anpassad utbildning (s.k. oregistrerade närvårdare) en yrkesexamen till exempel omsorgsbiträde.