Adoption inom familjen

04.04.2006 kl. 10:00
Motion 10 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2006 och motion 4 till partidagen

Idag lever flera hundra barn i s.k. regnbågsfamiljer, dvs. familjer där två personer av samma kön fungerar som föräldrar till barnen. Barnet är den ena förälderns biologiska barn, och partnern fungerar i praktiken som den andra föräldern och uppfostraren till barnet. Barnet uppfattar båda de vuxna som sina föräldrar.

Samhället bör verka för att även denna familjemodell accepteras, då det gäller barnets bästa. Om barn känner att de inte accepteras av samhället på grund av att de lever med två föräldrar av samma kön leder det till att barnet kan bli utstött och mobbat. Att det inte existerar något juridiskt band mellan den icke-biologiska föräldern och barnet betyder att den icke-biologiska föräldern inte har någon underhållsskyldighet och barnet har inte någon arvsrätt. Detta är inte till barnets fördel. I extrema fall kan det också betyda att ifall den biologiska föräldern dör, fråntas barnet alla möjligheten att stanna hos sin andra förälder. Därmed rubbas hela barnets trygghet. För barnets del innebär det att hon/han förlorar båda sina föräldrar. Om ett barn har förlorat en förälder är det i extra stort behov av den andra föräldern för att kunna bearbeta förlusten och sörja ordentligt. Därför är det mycket viktigt att barnets rätt till detta skyddas i lagen, dvs. genom att närståendeadoption tillåts.

Svenska Kvinnoförbundet yrkar på att Svenska folkpartiet verkar för:

• att barn skall ha rätt till två föräldrar genom att lagstadga möjligheten till närståendeadoption även i familjer där föräldrarna är av samma kön

• att partiets representanter i riksdag och regering tar initiativ till att en lagberedning görs

Svenska Kvinnoförbundet r.f.

Anna Lena Karlsson-Finne, förbundsordförande

Partidagen beslöt

• att sfp arbetar för att korrigera de speciallagar som ställer registrerade par i sämre position än gifta makar

• att sfp i regeringen arbetar för att adoption inom familjen möjliggörs för registrerade par för att skydda barnens rättigheter

Dessutom överlåts till partiets representanter i riksdag och regering att i dessa frågor handla i enlighet med sin övertygelse.