Låt det bli lättare att bli behörig lärare

04.04.2005 kl. 10:00
Motion 4 till Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 2005 och motion 32 till partidagen

Stora framsteg har gjorts för att vi skall få flera behöriga klass- och ämneslärare i Svenskfinland och främst i södra Finland. Dock är reglerna och systemen för att bli behörig lärare d.v.s. formellt kompetent fortfarande hopplöst oflexibla och osmidiga.

Den som i dag arbetar eller har arbetat som lärare, utan formell kompetens, kan lätt uppleva de ekonomiska och tidsmässiga uppoffringar som krävs för att erhålla behörigheten som övermäktiga. Reglerna för hur tidigare arbetserfarenhet kan ersätta auskulteringen bör ses över, för att göra processen för att bli behörig snabbare. Också i övrigt bör flaskhalsarna på vägen till formell kompetens inom läraryrket ses över.

I cum laude approbatur i pedagogik (20 sv) didaktisk linje ingår två praktikperioder. Praktik I (2 sv) innehåller enligt Pedagogiska fakultetens kursfordringar (kod 1713.8):
Enskild auskultering: minst 20 h för lärare med övervägande teoriundervisning och minst 35 h för lärare med övervägande praktisk undervisning. Gruppauskultering 8 h och grupphandledning 8 h. Egna övningslektioner: minst 20 h för lärare med övervägande teoriundervisning och minst 35 h för lärare med övervägande praktisk undervisning. Praktikrapport I och praktikseminarium I

För dem som vid sidan av studierna arbetar som lärare stipuleras att övningslektionerna inte får bestå av de lektioner man normalt sett skulle hålla varför man bör räkna med minst 1-1,5 h förberedelse per lektion beträffande praktiska ämnen och minst 4 h/lektion för teoretiska ämnen.

En arbetsestimering (timmarna är beräknade i underkant) för Praktik I kan alltså se ut som tabellen nedan:

[Tabell saknas]

En studievecka skall motsvara en arbetsinsats på 40 timmar. Praktik I borde alltså gå att genomföra på cirka 80 timmar. Uträkningen ovan visar att arbetsmängden är i stort sett den dubbla.

En förfrågan till Pedagogiska fakulteten om hur det här är tänkt att fungera och om det eventuellt är möjligt att kompensera en del av auskulteringen och/eller övningslektionerna med tidigare eller nuvarande arbete besvarades med att det inte finns någon möjlighet till kompensation; stipulerat antal lektioner ska åhöras respektive hållas. Därtill konstateras ”antalet timmar kan enligt behov utökas”.

Särskilt för dem som redan arbetar som lärare känns de behörighetsgivande studierna i många fall övermäktiga. De ekonomiska och tidsmässiga uppoffringarna upplevs inte stå i rimlig proportion till antalet erhållna studieveckor. Särskilt bestämmelserna i fråga om praktiken upplevs som absurda.

Med hänvisning till ovanstående yrkar Svenska Kvinnoförbundet på att Svenska folkpartiet verkar för:

• att en del av övningstimmarna kunde ersättas av arbetslivserfarenhet inom läraryrket för att göra de behörighetsgivande studierna flexiblare. Detta utan att göra avkall på kvaliteten men att se till individen snarare än byråkratin.

Svenska Kvinnoförbundet r.f.
Anna Lena Karlsson-Finne, förbundsordförande
Agneta Udd-Saarela, generalsekreterare

Partistyrelsens utlåtande:

Motionen verkar först beröra en angelägen fråga, tillgången på behöriga lärare i våra skolor och utbildningen av dessa. Den aktuella motionen inleds med ett konstaterande om klass- och ämneslärarutbildningen. Men snabbt övergår motion till att granska ett utdrag ur undervisningsplanen för yrkeslärare med tolkningar av vad detta kunde betyda; dvs en detalj i behörighetsvillkoren för yrkeslärare.

Behörighetsvillkoren för lärare är fastslagna i lag och förordning och en enskild fakultet kan och bör inte avvika från gällande stipulationer. Lärarutbildningen i Finland åtnjuter god renommé på ett internationellt plan (jfr Pisa-undersökningen)

Den beskrivning av 2 sv motionärerna formulerat gäller praktik I, som utgör en del av en helhet om sammanlagt 12 sv där teori och praktik ingår och där praktik II ger den smidighet motionärerna efterlyser genom möjlighet till differentiering utgående från de studerandes skicklighet och förmåga som lärare.
Konstaterandet ”antalet timmar kan enligt behov utökas”( dvs ett svar från pedagogiska fakulteten) innebär att en icke-godkänd studieprestation måste förverkligas som godkänd innan prestationen kan noteras avlagd – vilket är det normala förfarandet vid underkända prestationer.

Systemet med handledning av studerande inom lärarutbildningens praktikperioder förverkligas så att studerande övertar den ämnesmässigt formellt behöriga handledarens undervisning, vilket frigör denne till att analysera och ge feedback på hållen
undervisning för utvecklandet av självgående reflektiva praktiker – ett nationellt vedertaget system motionärerna ifrågasätter.

Det är knappast en uppgift för den politiska beslutsfattarna att diskutera detaljer i kursvillkoren för olika examina; partidagen brukar inte heller ta ställning till hur mycket praktik jurister borde ha för att kunna döma i familjetvister. Sfp har bidragit till att skapa strukturer för beslutsfattandet vid våra högskolor och universitet, och i det medverkat till att det finns kanaler för studerande att få sin röst hörd vid planeringen av undervisningen. Det förefaller som om den aktuella frågan bäst kunde behandlas inom ramen för dessa strukturer.

Partistyrelsens beslutsförslag:
Paristyrelsen föreslår för partidagen

• att motionen anses besvarad med denna utredning.