Mål för regeringsperioden
2019-2023

Det behövs nya krafttag i arbetet för kvinnors och flickors rättigheter! I Svenska Kvinnoförbundets mål för regeringsperioden 2019-2023 kan du läsa alla våra krav för nästa regering. Det dags att jämställdhet igen blir en del av den politiska agendan i Finland.

Svenska Kvinnoförbundet förespråkar en ny, flexibel föräldraledighet med förlängd pappaledighet enligt 6+6+6-modellen, satsningar på ungdomars psykiska hälsa och förnyad translagstiftning för att garantera transpersoners fulla mänskliga rättigheter i Finland.

Vi är beredda att genomföra de liberala reformer som Finland behöver för att skapa jämlikhet och jämställdhet!

Keskinen: Klimatförändringen är en kamp för global rättvisa

Kampen mot klimatförändringen är en kamp för jämställdhet, barnens rättigheter och global rättvisa. Finland har resurserna att vara en föregångare i att uppnå klimatneutralitet och därför ska det vara en självklarhet att vi tillsammans arbetar för denna målsättning. Det framhöll Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen idag på SFP:s partifullmäktigemöte i Lahtis.

Backgren efterlyser paradigmskifte i arbetslivet

För att utveckla ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle i enlighet med det nya regeringsprogrammets målsättningar krävs vissa paradigmskiften. Ett är synen på arbetets upplägg. Det här sade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren på SFP:s partidag i Vasa.

Jungner-Nordgren: Tillsammans kan vi bygga ett jämställt Finland

Återinförande av den subjektiva rätten till dagvård, en förnyelse av translagen och en reform av sexualbrottslagstiftningen så att definitionen av våldtäkt baseras på samtycke samt en länge efterlängtad familjeledighetsreform är några av Svenska Kvinnoförbundets målsättningar som finns med i det nya regeringsprogrammet.

Keskinen välkomnar initiativet att utreda anonyma rekryteringar

För att produktiviteten ska öka krävs nationella satsningar på att främja jämställdheten på den finländska arbetsmarknaden. Det konstaterade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen på SFP:s partidag i Vasa.

Westerholm: Finlands abortlagstiftning måste förnyas

Tänk att vi ännu år 2019 inte har fri aborträtt, utan att vissa kriterier måste uppfyllas. Här måste vi kämpa för förändring - kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp ska alltid gå först, säger Westerholm.

Jungner-Nordgren: En hållbar klimatpolitik måste genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv

Kvinnor är den grupp som drabbas hårdast av klimatförändringen och därför är det A och O att vi för en klimatpolitik som genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv, sade förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren i sitt linjetal på Kvinnoförbundets årsmöte.

Kujala: Varje barn har rätt till vaccinationer

År 2017 rapporterade Världshälsoorganisationen WHO om över 20 000 fall av mässling i Europa. Antalet fall av mässling mer än fyrdubblades sedan året innan. Enligt WHO beror ökningen till stor del på vaccinationsmotstånd. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Tiina Kujala finner situationen ytterst oroväckande.

Backgren: Ensamföretagande kvinnor måste omfattas av familjeledighetsersättningen

Ensamföretagande kvinnor är i en klart sämre ställning än andra företagare. I sitt anförande på SFP:s partidag i Uleåborg efterlyste Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren en lagändring å det snaraste.

Keskinen: Kan Island så kan vi – inför lag om lika lön för kvinnor och män

Ur en färsk rapport utgiven av OECD framkommer det att heltidsarbetande finländska män får 18,1 procent mer i lön än kvinnorna, vilket är rejält över OECD-ländernas medeltal 14,1 procent. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen konstaterade på SFP:s partidag i Uleåborg att Finland är sämst bland de nordiska länderna.

Jungner-Nordgren: Inför allmänna uppbåd för båda könen

Försvarsminister Jussi Niinistös förslag att minska försvarskostnaderna genom att slopa möjligheten för kvinnor att göra frivillig värnplikt är helt förkastligt. Det sade Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren i sitt tal på SFP:s partidag i Uleåborg.