Beslut

Mahdi på SFP:s partidag: Vi måste skapa inkluderande arbetsmiljöer

Mer än någonsin prioriterar arbetsgivare i de stora innovativa företagen om mångfalds- och inkluderingsinitiativ där man investerar och lägger enorma resurser för att se till att deras team är konkurrenskraftiga och framgångsrika. Här på hemmaplan hör vi hela tiden det skrämmande realiteten om att Finlands arbetsföra befolkning kommer att minska med 75000 personer fram till 2030 och ändå är inte Finlands arbetsmarknad jämlikt.

Sundell på SFP:s partidag: Coronakrisen har ökat ojämlikheten bland barn och unga

Coronakrisen har betydande konsekvenser för barns, ungas och familjers välfärd. Barnets rättigheter och barns företräde gäller alla situationer, även under ett undantagstillstånd. Barnets rättigheter blir ofta åsidosatta under undantagsförhållanden och vid de åtgärder som vidtas vid undantagsförhållanden. Coronakrisen har allvarliga både nationella och globala konsekvenser för barn och barnets rättigheter.

Westerholm på SFP:s partidag: Coronapandemin får inte bli en jämställdhetskris

Finland kommer på andra plats bland EU-länderna vad gäller kvinnors utsatthet för våld i nära relationer. Ungefär var tredje kvinna som varit i ett förhållande har blivit utsatt för våld som har utövats av en nuvarande eller före detta partner. Detta måste bekämpas och förebyggas, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm idag på SFP:s partidag.

Anita Westerholm: Framtiden är jämställd!

Vi samlas här idag för att vi brinner för ett jämställt samhälle. Kampen för ett jämställt samhälle är långt ifrån lätt, men alltid rätt, sade förbundsordförande Anita Westerholm i sitt öppningsanförande på Svenska Kvinnoförbundets årsmöte idag.

Anita Westerholm: Jämställdheten kan och får inte tas för given

Svenska Kvinnoförbundet vill se att människor världen över har samma möjligheter och rättigheter, att faktorer som kön, ålder, hudfärg, etnicitet, sexuell läggning och socioekonomisk ställning inte inverkar på någons möjligheter eller rättigheter. Jag står här idag för att så inte är fallet, sade förbundsordförande Anita Westerholm på SFP:s partidag i Vanda på lördagen.

Anita Westerholm: Inför totalförbud mot sexköp i Finland

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Anita Westerholm lyfte upp jämställdhetsprogrammet och totalreformen av sexualbrottslagstiftningen i sitt anförande på SFP:s partifullmäktigemöte i helgen.

Ann-Sofi Backgren: Lyft jämställdhetsarbetet i kommunerna

Jag anser att SFP-kommuner skall vara ledande i Finland gällande jämställdhetsarbetet på kommunal nivå. Jämställdheten skall inte tas för given. Det krävs medvetna strategiska mål och insatser. Nu lever vi på 2020-talet och då borde det vara en självklarhet att underteckna den europeiska stadgan om jämställdhet, sade vice ordförande Ann-Sofi Backgren på SFP:s partifullmäktigemöte i helgen.

Keskinen: Klimatförändringen är en kamp för global rättvisa

Kampen mot klimatförändringen är en kamp för jämställdhet, barnens rättigheter och global rättvisa. Finland har resurserna att vara en föregångare i att uppnå klimatneutralitet och därför ska det vara en självklarhet att vi tillsammans arbetar för denna målsättning. Det framhöll Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen idag på SFP:s partifullmäktigemöte i Lahtis.

Backgren efterlyser paradigmskifte i arbetslivet

För att utveckla ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle i enlighet med det nya regeringsprogrammets målsättningar krävs vissa paradigmskiften. Ett är synen på arbetets upplägg. Det här sade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren på SFP:s partidag i Vasa.

Jungner-Nordgren: Tillsammans kan vi bygga ett jämställt Finland

Återinförande av den subjektiva rätten till dagvård, en förnyelse av translagen och en reform av sexualbrottslagstiftningen så att definitionen av våldtäkt baseras på samtycke samt en länge efterlängtad familjeledighetsreform är några av Svenska Kvinnoförbundets målsättningar som finns med i det nya regeringsprogrammet.