Beslut

Flickor ska ha rätten att bestämma över sina liv, sin framtid och sin kropp

Tisdagen 11.10 uppmärksammas den internationella flickdagen. Dagen firar flickors kraft världen över, men fokuserar särskilt på det arbete som måste bli gjort för att förbättra flickors ställning globalt. På många ställen i världen är flickor ännu särskilt utsatta och åtgärder måste vidtas för att världen ska bli mera jämställd. Temat för årets internationella flickdag är flickor och ekonomi. SFP:s ordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson och Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm framhåller vikten av målmedvetet jämställdhetsarbete.

Biaudet och Westerholm: Vi stöder kvinnornas kamp i Iran

I Iran fylls gator och torg av protesterande människor. Kvinnor klipper av sitt hår och bränner slöjor i protest mot regimen och sedlighetspolisen i landet. Kvinnorna i Iran visar på ett oerhört mod genom sina handlingar i kampen för frihet.

Anita Westerholm: Patientsäkerhet för alla!

Det är sällan jag är så här förbannad. År 2020 stängde man samjouren vid Raseborgs sjukhus trots att rapport och kommuners utlåtanden var för bevarande av samjouren liksom en stor folklig opinion.

Anita Westerholm: Satsningar på trygghet i budgeten är välkomna !

Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm gläds bland annat åt de satsningar som görs för att stärka jämställdheten och brottsoffers ställning.

Westerholm och Ståhle: Finlands abortlagstiftning måste moderniseras

Behandlingen av medborgarinitiativet som kräver att den nuvarande abortlagstiftningen från 1970 ska revideras har inletts.

Gunilla Luther-Lindqvist är årets Fredrika

Människor på flykt undan konflikter, krig och rädsla är i akut behov av hjälp, skydd, boende, mat och trygghet. Årets Fredrika-stipendiat Gunilla Luther-Lindqvist är frivilligarbetaren som outtröttligt jobbar för att hjälpbehövande och utsatta ska få en tryggare tillvaro.

Anita Westerholm: Ännu krävs mycket arbete för sexuella- och könsminoriteters rättigheter!

Svenska Kvinnoförbundet jobbar för ett inkluderande och jämlikt samhälle där alla människors lika värde och lika rättigheter respekteras och efterlevs. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm är mycket upprörd och ser oroande på den senaste tidens attacker mot HBTQI+-samhället och understryker att vi måste fortsätta jobba för alla människors lika rättigheter i samhället.

Anita Westerholm: Självbestämmanderätten och jämlikhet ska säkerställas i steriliseringslagen!

Svenska Kvinnoförbundet vill att steriliseringslagen revideras och att individens självbestämmanderätt stärks.

Anita Westerholm tar sikte mot riksdagen i valet 2023

Raseborgaren Anita Westerholm brinner för samhällsbygge och kandiderar i riksdagsvalet 2023.

Sari Somppi kandiderar i riksdagsvalet 2023

Sari Somppi, Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande, har idag nominerats av SFP i Österbotten som kandidat i riksdagsvalet 2023.