Ökad demokrati genom kvinnors deltagande

20.10.2010 kl. 14:35
Uttalande 20.10.2010

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Emina Arnautovic deltog igår i en diskussion om
valet i Bosnien och den sköra demokratin. Parlamentsvalet i Bosnien hölls den 3 oktober detta år.

Ökat deltagande bland kvinnor i politiken behövs för en mer hållbar demokrati i Bosnien. För att forma ett inkluderande, välfungerande och stabilt samhälle behövs både kvinnors och mäns deltagande och påverkan i politiken, säger Arnautovic.

Det politiska livet i Bosnien är dominerat av män, men faktum är att kvinnor utgör den största delen av väljarna. Kvinnor är mycket underrepresenterade på alla nivåer i beslutsfattandet i landet. Efter valet år 2006 utgjorde kvinnor 14,3 procent i det nationella parlamentet och detta var långt ett resultat av könskvoteringslagen som trädde i kraft år 1998.

Valsystemet utgår ifrån att minst 30 procent av kandidaterna på partiernas listor ska vara kvinnor. Men fortfarande har kvinnor problem med att se sig själva som seriösa aktörer i politiken. Här behövs fortgående insatser för att väcka politisk medvetenhet och för att stödja de kvinnor som redan är aktiva i politiken.

För mera information: Emina Arnautovic 044-211 7312

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande är finländare med bosnisk bakgrund med erfarenhet av det politiska livet både i Finland och i Bosnien.