Nedskärningarna i organisationernas verksamhet försämrar välfärden och statsekonomin

26.08.2024 kl. 11:51
Kvinnoorganisationernas Centralförbund vädjar tillsammans med 34 medlemsorganisationer till regeringen att stoppa de planerade nedskärningarna som riktas mot organisationer.

Om nedskärningarna genomförs riskerar exempelvis det arbete som våra medlemsorganisationer gör för att stöda sysselsättningen bland invandrarkvinnor att försvagas, och stödstrukturer kan upphöra. Dessutom hotas kostnadsfria kurser med låg tröskel, kamratstöd och gratis terapeutisk samtalshjälp att minska eller helt upphöra. Även hälsofrämjande rådgivning och påverkansarbete med fokus på jämställdhet kan behöva skäras ner. Det här framkommer av vår medlemsundersökning. Vi bedömer att framför allt kvinnor med låga inkomster och i utsatta positioner drabbas av regeringens planerade nedskärningar riktade mot organisationer.

Nedskärningar i organisationernas verksamhet balanserar inte statsekonomin, utan försämrar välfärden och ökar kostnaderna samt arbetslösheten i framtiden. Värdet av frivilligarbete i Finland uppgår till nästan 3,2 miljarder euro årligen. De planerade nedskärningarna, tillsammans med redan genomförda och kommande nedskärningar i bidragen till social- och hälsovårdsorganisationer, påverkar konkret livet för människor som är i behov av hjälp.

Organisationer utför många uppgifter som staten, kommunerna eller välfärdsområdena inte kan erbjuda, och de når särskilda grupper som hamnar utanför andra tjänster. Dessutom besitter organisationerna ofta åratal, eller till och med decennier, av erfarenhet och specialkunskap som riskerar att försvinna på grund av nedskärningarna.

Framför allt drabbas de människor som använder tjänsterna och blir utan den hjälp de behöver. Samma människor påverkas också av andra sparåtgärder, såsom nedskärningar i socialskyddet. Detta står i strid med målet i regeringsprogrammet att främja hälsa och välfärd, vilka utgör grunden för ett hållbart samhälle.

Undertecknare:

Naisjärjestöjen Keskusliitto