Bild på Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Det totala förtrycket av afghanska kvinnor är oacceptabelt

27.08.2024 kl. 10:45
Talibanerna började med att begränsa kvinnors tillgång till utbildning och arbete. Nu har de även fråntagit kvinnorna rätten att höras. Det totala förtrycket av afghanska kvinnor är oacceptabelt, säger Ramieza Mahdi, ordförande för Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott.

Talibanregimen i Afghanistan har infört nya stränga lagar som förbjuder kvinnor att visa sina ansikten eller tala offentligt. Dessa åtgärder rättfärdigas under täckmanteln av att främja "dygd" och eliminera "synd".

Enligt de nya reglerna måste kvinnor i Afghanistan täcka hela kroppen, inklusive ansiktet, när de vistas i det offentliga. Dessutom är kvinnor förbjudna att tala, sjunga eller läsa högt i offentligheten, eftersom deras röster anses vara "intima" och olämpliga enligt Talibanregimen.

Kvinnor i Afghanistan är nu förbjudna att ha ögonkontakt med män som inte är familjemedlemmar. Detta är en del av de nya restriktiva regler som ytterligare förtrycker afghanska kvinnor och begränsar deras friheter och rättigheter.

- Kvinnor i Afghanistan lever i konstant rädsla. Det internationella samfundet har med fog kritiserats för att inte göra tillräckligt för att stå emot Talibanernas avhumanisering av kvinnor och flickor. Det är oacceptabelt att detta har blivit normen, säger Mahdi.

Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott uppmanar det internationella samfundet att agera mot den diskriminerande politik som präglar Afghanistan.

- Vi kräver omedelbart politiskt tryck och konkreta åtgärder för att stoppa den fortsatta normaliseringen av Talibanernas förtryck av kvinnor, säger Mahdi.

Ramieza Mahdi, ordförande
Svenska Kvinnoförbundets internationella utskott