Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Svik inte våldsutsatta kvinnor - säkra resurserna för arbetet mot våld!

28.08.2024 kl. 11:08
Inför regeringens budgetförhandlingar som inleds nästa vecka vädjar Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm till regeringen att ompröva de stora nedskärningarna som planeras i arbetet mot våld mot kvinnor.

- Trots att regeringsprogrammet lovar att stärka skyddet för brottsoffer och intensifiera arbetet mot våld mot kvinnor och flickor, ser vi nu kraftiga nedskärningar i finansieringen av viktiga stödtjänster, säger Westerholm.

Regeringen planerar att dra in 850 000 euro från Brottsofferjouren, en verksamhet som främst stöder offer för sexualbrott och våld i nära relationer. Dessutom skärs 50 000 euro från Kvinnolinjen, som ger livsviktigt stöd till flickor och kvinnor som utsatts för våld och 65 000 euro från Nollinjen, en stödtjänst vars chatt ofta är det första stället där unga som har blivit utsatta för våld söker hjälp.

- Nedskärningarna är både chockerande och motsägelsefulla, särskilt med tanke på att antalet personer som behöver hjälp har ökat varje år. Utan adekvat stöd och hjälp riskerar många offer att stå ensamma med sina traumatiska upplevelser, säger Westerholm.

Westerholm påminner att våld i nära relationer inte bara är en personlig tragedi utan också ett allvarligt brott mot de mänskliga rättigheterna. Det är ett starkt könsrelaterat fenomen där parterna ofta befinner sig i en ojämlik maktposition.

- För att vi ska kunna bekämpa detta utbredda problem effektivt krävs det ekonomiska resurser. Nedskärningarna i finansieringen kan tyckas små i den stora statsbudgeten, men för de organisationer som arbetar mot våld i nära relationer är det en stor del av deras resurser, säger Westerholm.

Westerholm befarar att nedskärningarna i organisationernas verksamhet inte kommer att balansera statsbudgeten, utan istället riskerar de att försämra välfärden och leda till högre kostnader på lång sikt.

- Organisationerna tar hand om många sådana uppgifter som staten, kommunerna eller välfärdsområdena inte har kapacitet att hantera. Dessutom utgör frivilligarbete en stor del av tjänsterna som till exempel Brottsofferjouren och Kvinnolinjen erbjuder, vilket betyder att motsvarande tjänster är betydligt dyrare i den offentliga sektorn, säger Westerholm.

- I en tid där det borde arrangeras aktualitetsdebatter och diskuteras hur vi ska råda bot på våldet är de föreslagna nedskärningarna alldeles fel, avslutar Westerholm.

För tilläggsinformation:
Anita Westerholm