Varje kommun främjar en könssensitiv småbarnspedagogik.
Varje barn garanteras en dagvårdsplats på svenska inom skälig tid. Avståndet till daghemmet får inte vara för långt.
Kommunerna strävar till att ordna småbarnspedagogiken så att skiftesvård (kvällsvård, nattvård och helgvård) erbjuds vid behov.
Papperslösa och asylsökande barns rätt till småbarnspedagogik ska uppfyllas i kommunerna.
Tillgången till yrkesutbildad och mångprofessionell personal inom småbarnspedagogiken tryggas i kommunerna.
Det ska vara attraktivt att arbeta inom småbarnspedagogiken i kommunen. Personalens välmående och tillgången till tillräckligt med vikarier tryggas inom småbarnspedagogiken.
Skolorna har aktuella jämställdhets- och likabehandlingsplaner. Dessa ska innehålla åtgärder för att främja hbtqi+ -elevers mående och förutsättningar i skolan.
Kommunerna främjar förebyggande av och ingripande i könsbaserat våld, sexuella trakasserier och mobbning i skolorna. Kommunerna skapar till exempel verksamhet med utbildade trakasseriombud i skolorna för att säkerställa trygga inlärningsmiljöer för alla.
Stödtjänster med låg tröskel för barn och unga, bland annat psykolog- och kuratorstjänster, utvecklas i anslutning till den grundläggande utbildningen och andra stadiets utbildning.
Tillräckliga resurser tryggas för elevvården, som bör inbegripa åtgärder för att förebygga stress, prestationskrav och utbrändhet som speciellt drabbar flickor och unga kvinnor.
Utbildningssystemet ska på alla plan ge tillräckligt med stöd för elevernas jämlikhet, oberoende av bakgrund. Kommunerna gör satsningar på att jämna ut skillnader i skolframgången mellan olika elevgrupper.
Skolans digitalisering utvecklas på ett jämlikt sätt i kommunerna. Tillgången till digitala verktyg ska tryggas så att alla elever jämlikt kan nå kunskapsmålen. Den digitala lärmiljön utvecklas så att den passar alla elever – oavsett förutsättningar.