Keskinen: Kan Island så kan vi – inför lag om lika lön för kvinnor och män

Ur en färsk rapport utgiven av OECD framkommer det att heltidsarbetande finländska män får 18,1 procent mer i lön än kvinnorna, vilket är rejält över OECD-ländernas medeltal 14,1 procent. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen konstaterade på SFP:s partidag i Uleåborg att Finland är sämst bland de nordiska länderna.

Jungner-Nordgren: Inför allmänna uppbåd för båda könen

Försvarsminister Jussi Niinistös förslag att minska försvarskostnaderna genom att slopa möjligheten för kvinnor att göra frivillig värnplikt är helt förkastligt. Det sade Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren i sitt tal på SFP:s partidag i Uleåborg.

Keskinen: Samtyckeslagen är den viktigaste nationella jämställdhetsfrågan

- Istanbulkonventionen trädde i kraft i Finland redan år 2015 och i och med att vi godkänt den måste vi fullfölja vårt löfte och omforma vår sexualbrottslagstiftning, säger Keskinen.

Kujala: Vaccinationsmotståndet hotar barnets hälsa

- Det allt sjunkande flockskyddet utgör en allt större risk också för personer som inte kan vaccineras, så som nyfödda barn och allergiker, säger Kujala.

Anna Jungner-Nordgren fortsätter leda Svenska Kvinnoförbundet

Svenska Kvinnoförbundets årsmöte valde under söndagen nytt presidium för det kommande verksamhetsåret. Anna Jungner-Nordgren omvaldes enhälligt till förbundsordförande.

Backgren: Finland behöver en feministisk näringslivspolitik

- Jag ser särskilt fram emot att jobba med jämställdhetsbudgetering, FN:s plan för en hållbar utveckling Agenda 2030 och att coacha kvinnor inför kommande val, säger omvalda vice ordföranden Backgren.

Jungner-Nordgren: Familjeledighetsreformen blir den stora frågan i nästa riksdagsval

- Jag är förundrad över att vi i det här landet klarar av att bygga kärnkraftverk, undersöka behovet av spaningslagar och reformera försvaret. Men att genomföra en familjeledighetsreform, det klarar vi inte av.

Tiina Kujala vill fortsätta som vice ordförande

Tiina Kujala från Esbo meddelar idag att hon står till förfogande att fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.

Lotta Keskinen vill bli vice ordförande för Kvinnoförbundet

Lotta Keskinen från Helsingfors ställer upp som kandidat i valet av vice ordförande i Svenska Kvinnoförbundet.

Ann-Sofi Backgren vill fortsätta som vice ordförande

Ann-Sofi Backgren meddelar att hon står till förfogande att fortsätta som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.