Svenska Kvinnoförbundet inhiberar förbundets årsmöte

Svenska Kvinnoförbundets arbetsutskott har idag beslutat att inhibera Svenska Kvinnoförbundets årsmöte 21–22.3 i Närpes. Arbetsutskottet beslöt detta med beaktande av statsrådets och THL:s rekommendationer för att förhindra spridningen av coronviruset samt SFP:s linje att tills vidare avboka alla sina evenemang, såväl publika som interna tillställningar, på grund av situationen med coronaviruset.
Bild på Sari Somppi

Sari Somppi ställer sig till förfogande för Svenska Kvinnoförbundets presidium

Sari Somppi meddelar idag att hon ställer sig till förfogande som vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet. Kvinnoförbundet väljer ny förbundsordförande och tre vice ordförande på sitt årsmöte i Närpes 21-22 mars. För att vi skall kunna bli jämställda behöver vi stöda många olika strukturer i samhället, säger Somppi.
Bild på Lotta Keskinen

Lotta Keskinen vill fortsätta som Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande

Lotta Keskinen från Helsingfors ställer upp för omval som vice ordförande i Svenska Kvinnoförbundet. Keskinen har fungerat som förbundets vice ordförande sedan mars 2018 och lett Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Kvinnlig könsstympning måste stoppas

Idag på internationella dagen för nolltolerans av könsstympning uppmärksammas kvinnlig könsstympning. Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Anita Westerholm påminner om att skrivelsen i regeringsprogrammet om att trygga resurserna för att stoppa könsstympning är oerhört viktig. Det krävs många olika slags förebyggande och motverkande åtgärder i arbetet mot könsstympning, säger Westerholm.
Bild på Anna Jungner-Nordgren

Jungner-Nordgren välkomnar jämställd föräldraledighet

Idag presenterar regeringen sin modell för en reform av familjeledigheterna i Finland. I modellen ökar den inkomstrelaterade föräldradagpenningen från nuvarande 11,5 till drygt 14 månader. Den föreslagna modellen är en progressiv förändring som på många sätt kommer att öka jämlikheten och jämställdheten, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell ställer upp i Svenska Kvinnoförbundets ordförandeval

Pia Sundell ställer upp i ordförandekampen inom Svenska Kvinnoförbundet. Sundell meddelar idag att hon ställer sig till förfogande i valet av ny ordförande för förbundet efter avgående Anna Jungner-Nordgren.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm vill bli Svenska Kvinnoförbundets ordförande

Anita Westerholm, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet, är redo att axla ansvar och föra jämställdhetsarbetet framåt. Hon meddelar idag att hon ställer sig till förfogande för posten som Svenska Kvinnoförbundets ordförande.
Bild på Anna Jungner-Nordgren

Jungner-Nordgren: Ge sjukdagpenning för utbrändhet

Idag är utbrändhet ett växande problem framför allt bland unga kvinnor. Allt fler upplever stress i vardagen och rapporterar symptom på svår utbrändhet. Det här är ett stort problem bland unga kvinnor som kan få långtgående konsekvenser i livet, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi vill bli ordförande för Svenska Kvinnoförbundet

Ramieza Mahdi ställer sig till förfogande för Svenska Kvinnoförbundets ordförandeskap. Mahdi brinner för jämställdhet och integrationspolitiska frågor. Hon arbetar för detta både lokalt och regionalt.

Anna Jungner-Nordgren ställer inte upp för omval

Svenska Kvinnoförbundets förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren meddelar att hon inte ställer sig till förfogande för omval på Svenska Kvinnoförbundets årsmöte i mars. Jungner-Nordgren som har lett förbundet i fem år ger nu över ordförandeskapet och ansvaret till nya krafter som får ta sikte på det kommande kommunalvalet 2021.