Carola Sundqvist: Kvinnoförbundet säger ja till jämställdhet

04.02.2014 kl. 14:22
Pressmeddelande 4.2.2014

Svenska Kvinnoförbundets ordförande Carola Sundqvist är chockad och besviken över Larsmo kommunstyrelses beslut om att inte underteckna den europeiska deklarationen om jämställdhet.

- Ett av de viktigaste värdena i det finländska samhället är jämställdheten mellan kvinnor och män. Jämställdhet är en grundläggande rättighet för alla, även i Larsmo, säger Sundqvist. Jag är väldigt bekymrad över att kommunstyrelsen inte anser det viktigt att underteckna deklarationen, som ger kommunerna verktyg och konkreta åtgärder för att främja jämställdhet.

Många av principerna i deklarationen återfinns i Finlands jämställdhetslag och i lagar som gäller välfärdstjänster och utbildning. Genom att godkänna och förverkliga deklarationen uppfyller kommunerna sina lagstadgade skyldigheter och förstärker samtidigt demokratin.

- Det är väldigt beklagligt och oroväckande att medlemmar i kommunstyrelsen i Larsmo anser att genusdiskussionen har gått till överdrift, och att endast det mesta av innehållet i jämställdhetsdeklarationen är okej. Deklarationen är högaktuell och viktig i Finland, eftersom det ännu existerar ojämställdhet på många plan i det dagliga livet. Fortfarande finns det till exempel löneskillnader och politisk underrepresentation. Våld mot kvinnor är även ett stort problem i alla kommuner i Finland, konstaterar Sundqvist.

Den europeiska deklarationen om jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå stödjer kommuner och landskapsförbund att beakta jämställdhetsperspektivet i det politiska beslutsfattandet och i den praktiska verksamheten.
- Det är trist att inte Larsmo inser detta, konstaterar Sundqvist.

Mera information:?
Carola Sundqvist, ordförande för Svenska Kvinnoförbundet?
tfn: 044-281 48 54