Alma Skog –medaljen till Laura Finne-Elonen och Anna-Lena Karlsson-Finne

26.10.2007 kl. 00:00
Nyhet 26.10.2007

FÅR PUBLICERAS KL. 16.30

Svenska folkpartiet har fredagen den 26.10.2007 förlänat Alma Skog –medaljen till Laura Finne-Elonen och Anna-Lena Karlsson-Finne.

Svenska folkpartiet har fredagen den 26.10.2007 förlänat Alma Skog –medaljen till:

Laura Finne-Elonen
Laura Finne-Elonens mångåriga aktiva arbete för politik och jämställdhetsfrågor och hennes förtroendeuppdrag både nationellt och internationellt inom området vittnar om ett aktningsvärt engagemang för politik både på hemmaplan och utomlands och ett djupt intresse för jämställdhets- och kvinnofrågor. Finne-Elonen har varit aktiv både inom Svenska Kvinnoförbundet och inom Svenska folkpartiet sedan en lång tid tillbaka. Under åren 1993-1997 var hon vice ordförande för Kvinnoförbundet. Inom partiorganisationen har Laura varit aktiv både på kommunalnivå och kretsnivå och även i partistyrelsen samt i utskott tillsatta av denna. Finne-Elonen har varit kandidat i flera kommunalval, riksdagsval och även i ett Europaparlamentsval. Laura Finne-Elonens åtaganden inom nationella riksomfattande kvinnoorganisationer så som NYTKIS – Kvinnoorganisationer i samarbete där hon var ordförande ett år samt i Kvinnoorganisationernas centralförbund (KOC) där hon var ordförande åren 1997-2000 visar på engagemanget för kvinnosaken för att uppnå ett mer jämställt samhälle på hemmaplan. Laura var även ordförande för kvinnoorganisationskommissionen vid Social- och hälsovårdsministeriet åren 1995-1997. Internationella frågor och samarbete över nationsgränser har intensivt engagerat Finne-Elonen. Hennes uppdrag som styrelsemedlem inom European Women’s Lobby och International Council of Women, sedermera som ordförande för Europaavdelningen (ECICW) vittnar om insikten att kvinnors situation och ställning i världen har mycket att vinna på samarbete och kvinnosolidaritet.

Anna Lena Karlsson-Finne
Anna Lena Karlsson-Finnes förtroendeuppdrag och mångåriga arbete inom både Svenska Kvinnoförbundet och Svenska folkpartiet vittnar om ett djupt och äkta engagemang för politik, det svenska, jämställdhet och inte minst kvinnors villkor. Karlsson-Finne fungerade som Svenska Kvinnoförbundets outtröttliga ordförande 1999-2007 och i och med det representerat Kvinnoförbundet i både sfp:s partistyrelse och arbetsutskott. Hon har kandiderat i fyra kommunalval och två riksdagsval. Karlsson-Finne är för närvarande ledamot i kommunfullmäktige i Grankulla och bl.a. ordförande för social- och hälsovårdsnämnden. Hon är också fullmäktigemedlem i Kårkulla samkommun och medlem i Nylands omsorgsnämnd. Sedan 2000 är hon även medlem i Svenska Finlands folkting. Karlsson-Finne har under sin ordförandeperiod i Kvinnoförbundet varit med om att skärpa förbundets profilering och lyfta upp en allt tydligare feminism, i enlighet med vad samhällsdiskussionen idag efterfrågar. Jämställdhetsintegrering är ett annat exempel på begrepp och tänkesätt som karaktäriserar Karlsson-Finnes linje och som bland annat resulterat i att sfp gjort upp och godkänt sin första jämställdhetsplan. Karlsson-Finne är först och främst ändå en arbetsmyra på gräsrotsnivån som oförtrutet hävdar att politik är roligt och att man alltid kan förändra och göra skillnad.