Emina är Årets Flyktingkvinna

08.03.2007 kl. 00:00
8.3.2007

Emina Arnautovic, medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Närpes, har inför internationella kvinnodagen tilldelats utmärkelsen Årets Flyktingkvinna av Finlands Flyktinghjälp

Enligt Flyktinghjälpen är Emina ett utmärkt exempel på hur man på ett förtjänstfullt sätt kan bygga broar mellan kulturer, i Eminas fall mellan den bosniska kulturen och den i hemstaden Närpes. Emina har undervisat i bosniska danser, regisserat pjäser och aktivt tagit del i skolmusikkårens verksamhet. Hon har även fungerat som föreläsare på otaliga seminarier och medverkat i flera TV-program där hon medryckande berättat om hur man konkret anpassar sig till livet i Finland och samtidigt utvecklar en ny stark identitet.

Under utdelningsceremonin fick alla närvarande själva känna av den värme Emina spritt bland eleverna i Mosebacke skola i Närpes, där hon fungerar som skolgångsbiträde, och som hemspråkslärare för de bosniska barnen. Hennes leende, vänlighet och glädjetårar blandat med kloka ord om hur hon nu för sina två döttrar försöker bygga upp en trygghet, den slags trygghet som för henne gick förlorad i.o.m. krigen, berörde alla. Emina anser att livskvalitet kan man bygga även i ett nytt land och utnämningen till Årets Flyktingkvinna är en till byggsten i familjehistorien i Finland.

Att flyktingar och andra invandrare lyckas integrera sig så bra i Närpes är till stor grad tackvare det ömsesidiga beroendet man har; det behövs arbetstagare och nyfinländarna behöver arbete och de sociala kontakterna för att snabbt kunna integrera sig och öva upp sin språkkunskap. Samtidigt är Närpes en så liten ort att var och en syns, man kan inte gömma sig i mängden. Emina är därmed Emina för alla och inte bara en anonym utlänning.

Emina och hennes familj kom till Närpes från krigets Bosnien för 15 år sedan. Prispengarna på 1000 euro, som hon får som Årets Flyktingkvinna, skall användas för ett alldeles speciellt ändamål - att ansöka om finländskt medborgarskap.

Finlands Flyktinghjälp r.f. är en politiskt och religiöst oberoende medborgarorganisation som grundades år 1965. Dess centrala uppgift är att hjälpa och stödja flyktingarna i Finland och andra länder, i synnerhet genom att sprida information och ge utbildning och verktyg till självhjälp i flyktingläger. Det var tionde gången Finlands Flyktinghjälp delade ut utmärkelsen Årets Flyktingkvinna.

Mera information:

Malin Hauk, Svenska Kvinnoförbundets representant i Flyktinghjälpens styrelse