Årsmötesresolution

02.04.2006 kl. 00:00
Pressmeddelande 2.4.2006

På Svenska Kvinnoförbundets årsmöte i Borgå återvaldes Anna Lena Karlsson-Finne till ordförande. I sitt tacktal poängterade Karlsson-Finne att det här är det sista året hon sitter som förbundsordförande.

Årsmötets resolution

Svenska Kvinnoförbundet känner stor oro för kvinnornas situation i krisdrabbade länder. Resolution 1325/2000 antogs av FN:s säkerhetsråd den 31 oktober 2000. Resolutionen kräver att varje medlemsstat bör göra ett handlings- och verkställighetsprogram för att uppfylla resolutionens krav. Dessa krav måste tillämpas i alla länder, också vårt eget. I Finland har hittills ingenting gjorts. I resolutionen uppmanas medlemsstaterna att bl.a. tillsätta flera kvinnor som särskilda ombud för att tjäna som medlare i konflikter. Vi vädjar till riksdagen att verka för att regeringen utarbetar ett verkställighetsprogram enligt resolutionen.

Diskussionen om kommun- och servicestrukturreformen har hittills mest handlat om kommungränser och -sammanslagningar. Personalen som skall producera den service som man vill förbättra med den nya modellen har glömts bort. Personalens ställning inom kommun- och servicestrukturreformen har ännu inte klarlagts. Av de 790.000 offentligt anställda är 72,7 procent dvs. 574.000 kvinnor. Folktinget har krävt en språklig analys av konsekvenserna. Svenska Kvinnoförbundet kräver nu en noggrann analys av konsekvenserna för arbetstagarna gällande deras arbetsförhållanden och -villkor. Personalen bör involveras i beslutsprocessen eftersom deras medverkan är avgörande för ett lyckat resultat av reformen.

Under sina hundra år har sfp på alla plan bidragit till att utveckla och stärka landets demokrati. Partiets ordförande har en synlig position i samhället. För att kunna fullfölja sitt uppdrag med ett mandat som inte kan ifrågasättas behöver ordförandeskapet basera sig på ett starkt stöd från fältet. Svenska Kvinnoförbundet anser att ett provval ger en rättvis chans för alla. Ett modernare sätt att välja gör det möjligt att i framtiden engagera flera kandidater. Den som väljs bör få ett klart och tydligt mandat. Svenska Kvinnoförbundet kommer att inför partidagen föreslå en ändring i valprocessen som skulle möjliggöra en provomröstning före det egentliga valet.