Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm på riksdagshusets trappa

Anita Westerholm: Vi måste stärka ungas framtidstro och skapa ett familjevänligt samhälle

23.08.2023 kl. 14:38

Vi måste stärka ungas framtidstro och skapa ett familjevänligt samhälle. Familjepolitiken ska stöda förutsättningarna för att kunna bilda familj för den som så önskar. Inte öka ungdomars stress i ett livsskede som redan är fullt med press över studieresultat och framtida arbetsmöjligheter, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm.

Kristdemokraterna vill att skolan ska lära unga att skaffa barn innan de blir för gamla. Partiet föreslog igår (22.8) att skolorna ska undervisa barn och unga om ålderns negativa effekter för fertiliteten.

Svenska Kvinnoförbundet betonar flickors och unga kvinnors självbestämmanderätt till sina kroppar. Var och en ska utan press få själv bestämma om man vill bilda familj, när och hur.

- Unga kvinnor behöver definitivt inte mera press på sig än vad de redan har. Vi accepterar inte att man i jämställda skolor och i ett jämställt samhälle skulle gå in för ålderdomliga idéer om att kvinnor ska uppmuntras till att få barn i ung ålder, säger Westerholm.

Det föds färre barn i Finland nu än någonsin tidigare. Finländarna får även färre barn än vad de skulle vilja, visar forskning. Enligt Befolkningsförbundets färska familjebarometer önskar genomsnittsfinländaren få två barn, men får bara cirka 1,4 barn. Många familjer blir därför mindre än förväntat.

Svenska Kvinnoförbundet jobbar för en familjevänlig politik som stöder och möjliggör familjebildande.

- Politiken ska utveckla den sociala tryggheten, utveckla arbetslivet så att det är familjevänligt och stärka de ungas framtidstro. Vi får inte skära ner på förlossningssjukhusen eller möjligheterna till fertilitetsbehandlingar, säger Westerholm.

För tilläggsinformation:

Anita Westerholm