Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Nedläggningen av Lojo bb är inte endast en lokal fråga – det är en fråga om kvinnors rättigheter

27.09.2024 kl. 09:00
Det här konstaterar Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm inför den internationella dagen för säkra aborter, som infaller imorgon lördagen den 28 september.

Förlossningsavdelningens stängning riskerar att förlänga vårdköerna och försämra tillgången till abort och gynekologisk vård i hela Nyland.

- Att kvinnor skulle tvingas resa längre för att få abortvård eller nödvändig gynekologisk undersökning är oacceptabelt, säger Westerholm.

- Det är oerhört viktigt att beslut av denna typ alltid görs med könskonsekvensbedömningar, men de lyser allt för ofta med sin frånvaro, fortsätter Westerholm.

Westerholm uttrycker sin oro över att besparingarna har blivit synonyma med försämringar som särskilt drabbar kvinnor – det är något vi inte kan acceptera, säger hon.

Svenska Kvinnoförbundet kräver att HUS-sammanslutning, välfärdsområdena och regeringen bär sitt ansvar så att alla har rätt till abort och gynekologisk vård på skäligt avstånd och på sitt modersmål.

För tilläggsinformation:
Anita Westerholm