Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Ojämställdhet är ett stort hinder för utvecklingen i världen

Varje år den 24 oktober firas FN-dagen över hela världen. Det har gått 75 år sedan Förenta Nationerna grundades efter andra världskriget som ett säkerhetsråd. Idag skriver Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi om FN:s viktiga arbete bland annat med de globala målen för hållbar utveckling och med att säkerställa kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter, men också om personliga erfarenheter av FN:s fredsstyrkor i Somalia.
Bild på Ann-Sofi Backgren

Ann-Sofi Backgren: Den internationella landsbygdskvinnans dag

Idag, den 15 oktober, firas den internationella landsbygdskvinnans dag! FN:s generalförsamling har instiftat en dag för att årligen uppmärksamma den roll som kvinnor på landsbygden har för dess utveckling och bekämpande av fattigdom.
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Kvinnlig könsstympning måste stoppas

Idag är det den Internationella flickdagen, en dag då vi uppmärksammar flickors rättigheter men också deras utsatthet världen över. Denna gång vill jag uppmärksamma könsstympning som utförs på flickor och kvinnor i många delar av världen, skriver Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi i dagens blogginlägg.
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Vi måste beakta ett könsperspektiv för att upptäcka fler flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i ett tidigare skede!

Könsperspektivet har försummats både i forskningen och i praktiken vid diagnosticeringen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Forskningen och diagnoskriterierna för neuropsykiatriska svårigheter såsom ADHD, Asperger och autism har främst fokuserat på pojkar, säger Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell idag på internationella flickdagen.
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Stoppa näthatet!

En omfattande undersökning som Plan International låtit göra visar att 42 procent av flickorna i Finland har utsatts för trakasserier på nätet. Undersökningen visar dessutom att flickor som hör till marginaliserade grupper löper en särskilt stor risk att utsättas för trakasserier på nätet.
Bild på Karin Cederlöf

Karin Cederlöf: Vi behöver kvinnliga beslutsfattare i kommunerna

“Women belong in all places where decisions are being made.” Budskapet av den nyligen hädangångna Ruth Bader Ginsburg, domare i USA:s högsta domstol, är aktuellt inför det finländska kommunalvalet. I dagens blogginlägg skriver Karin Cederlöf om vikten av att vi har kvinnliga beslutsfattare
Bild på Anita Westerholm, Sari Somppi, Pia Sundell och Ramieza Mahdi

Svenska Kvinnoförbundet: Jämställdhet syns i regeringens budgetförslag

Igår presenterades regeringens förslag till nästa års statsbudget. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm gläder sig åt att regeringen tydligt har tagit jämställdheten i beaktande i budgetbesluten.
Bild på Henrik Wickström och Eva Biaudet

Sysselsättningspolitik kan inte göras utan jämställdhet

Vårens händelseförlopp och höstens fortsatta restriktioner tillsammans med en försiktighet att leva normalt, har en enorm negativ effekt på sysselsättningssituationen för alltför många. Statistiken för arbetslöshet visar redan nu att vårens ’’lockdown’’ drabbade unga kvinnor mest. I dagens blogginlägg skriver Eva Biaudet och Henrik Wickström om sysselsättningsåtgärder ur ett jämställdhetsperspektiv.

Förra helgens ordförandeval

Det har gått en vecka sedan Svenska Kvinnoförbundets årsmöte och val av ny ordförande för förbundet. I dagens blogginlägg reflekterar ordförandekandidat och nyvalda vice ordförande Ramieza Mahdi över ordförandevalet.

Svenska Kvinnoförbundets vision 2030

Idag godkände Svenska Kvinnoförbundets årsmöte förbundets vision 2030.