Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: 2 av 10 kvinnor i Svenska riksdagsgruppen - vi behöver mer jämställdhet!

15.06.2024 kl. 14:28
I sitt tal på SFP:s partidag betonade Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm att val inte sker i vakuum. Det handlar om vem som uppmuntras och lyfts, hur stödet ser ut och hur nomineringen sker. Vi måste kontinuerligt och målmedvetet arbeta för jämställdhet och jämlikhet, för en god representation i SFP.

Tack ordförande, bästa partidag,

SFP gjorde det. Tillsammans i SFP räddade vi mandatet och SFP:s röst kommer fortsätta höras i Bryssel. Stort grattis och hjärtevarmt tack till vår avgående ordförande Anna-Maja.

Samtidigt är det inte endast odelad glädje jag känner.

Jag tror att jag i det här sällskapet inte behöver slänga in en brasklapp om att det inte är emot någon enskild man när jag nu poängterar det faktum att 8 av 10 kommer att vara män i Svenska riksdagsgruppen – alltså att vi kommer ha lika många Anders som kvinnor i gruppen, att vi har fler med juridisk bakgrund än kvinnor. Och jag utgår ifrån att vi är överens om att SFP aldrig får bli partiet som rycker på axlarna och accepterar läget.

För att partiet ska vara välmående, ha tillväxt och nå framgång behöver vi även internt kontinuerligt och målmedvetet arbeta för jämställdhet och jämlikhet, för en god representation. Val sker inte i vakuum. Det handlar om vem som uppmuntras och lyfts, hur stödet ser ut och hur nomineringen sker.

Och nej, ännu är det inte hemskt lätt att vara kvinna i politiken. Inom bara de senaste veckorna på valfältet har jag själv t.ex. fått höra att man nog skulle rösta på mig i luciavalet och en skulle drömma om mig några nätter och sedan se vem som får hans röst. Och då vet jag att jag kommit lindrigt undan.

Något annat som hörts också i valsamanhang är att man är så feminist, det i negativa tongångar. Jag har så svårt att inte ropa tillbaka. När skulle det vara för mycket begärt att alla ska ha lika möjligheter och rättigheter, självbestämmanderätt över sin kropp, trygghet och inget våld i hemmen, lika lön på kontot för lika och likvärdigt arbete? Bästa SFP:are, jämställdhet är aldrig ett orimligt krav att ställa på vårt samhälle!

Tillsammans måste vi arbeta för att det här en dag blir verklighet.

Det känns hopplöst ibland. Att läsa ännu en rubrik om en man som tagit livet av en kvinna. Att öppna nyheten om att en högerextremist knivhuggit ett barn med utländsk bakgrund.

Men samtidigt behöver vi påminna oss om att ändring går att göra. Tillsammans. Att vi aldrig får ge upp utan alltid, outtröttligt kämpa vidare!

Och bästa partidag, vi i Svenska Kvinnoförbundet och SFP kommer alltid kämpa vidare.

Anita Westerholm
Förbundsordförande