Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Svenska Kvinnoförbundet välkomnar regeringens lagförslag om sänkt moms på mensskydd

26.09.2024 kl. 15:08
Svenska Kvinnoförbundet har sedan 2019 arbetat aktivt för att minska den orättvisa beskattningen på mens- och inkontinensskydd.

- Det är en grundläggande jämställdhetsfråga att alla, oavsett kön eller inkomst, ska ha tillgång till dessa nödvändiga hygienprodukter utan att det innebär en ekonomisk börda, säger Anita Westerholm, ordförande för Svenska Kvinnoförbundet.

Att regeringen nu föreslår en sänkning av momsen på dessa produkter är ett viktigt steg i rätt riktning och ett efterlängtat beslut. Vi har SFP att tacka för att denna fråga drivs framåt av regeringen.

- Mensskydd är en nödvändighet. Att sänka momsen på dessa produkter är ett stort framsteg för jämställdheten och något vi i Svenska Kvinnoförbundet kämpat för länge, säger Westerholm.

Den föreslagna sänkningen från 25,5 procent till 14 procent är ett första steg mot att göra mensskydd och andra hygienprodukter mer tillgängliga för alla. I flera EU-länder har momssatsen redan reducerats eller slopats helt, och Finland följer nu äntligen efter.

Svenska Kvinnoförbundet kommer att fortsätta arbeta för ytterligare sänkningar, eftersom vi anser att dessa produkter på sikt ska vara gratis för alla menstruerande i Finland.

- Det är glädjande att se att vårt arbete nu bär frukt. Att regeringen tar detta steg visar att vi kan påverka och förändra politiken för att skapa ett mer rättvist samhälle, tillägger Westerholm.

För tilläggsinformation:
Anita Westerholm