Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Anita Westerholm: Oförklarliga löneskillnader mellan män och kvinnor – dags för förändring nu!

08.10.2024 kl. 11:17
Trots årtionden av jämställdhetsarbete visar en ny utredning från fackföreningen Teknikens akademiker (TEK) att oförklarliga löneskillnader mellan män och kvinnor kvarstår.

Män tjänar i genomsnitt 9,5 % mer än kvinnor, och efter att alla bakgrundsvariabler beaktats, återstår en skillnad på 5,5 %. Denna skillnad är störst på chefsnivå, där kvinnor halkar efter mest.

- Det är oacceptabelt att kvinnor år 2024 fortfarande tjänar mindre än män för lika arbete, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm.

Westerholm kräver krafttag för att bryta denna utveckling.

- Vi vill se att löneöppenhet främjas i både privat och offentlig sektor, och att arbetsgivare aktivt arbetar för att eliminera osakliga löneskillnader genom regelbundna och transparenta lönekartläggningar. Det är dags att säkerställa lika lön för lika arbete – inget mindre är acceptabelt, säger Westerholm.

- Löneskillnaderna förstärker ojämställdheten genom hela arbetslivet och påverkar kvinnors pensioner negativt. Vi kan inte acceptera att kvinnors arbete värderas lägre än mäns. Arbetsgivare måste ta ansvar och säkerställa rättvisa löner. Det krävs både politiska och strukturella förändringar för att bryta detta mönster, säger Westerholm.