Bild med texten: Konflikter hotar flickors framtid - vi måste agera nu!

Konflikter hotar flickors framtid – vi måste agera nu!

11.10.2024 kl. 07:00
Idag, på Internationella flickdagen, lyfter vi fram de utmaningar som flickor världen över fortfarande möter på grund av sitt kön.

Årets tema, flickor i konflikter, påminner oss om att krig och kriser särskilt hotar flickors rättigheter. Våld, barnäktenskap och sexuellt utnyttjande ökar dramatiskt i konfliktdrabbade områden, och flickor förlorar ofta rätten att gå i skolan, få tillgång till hälso- och sjukvård, och göra sina röster hörda.

En ny rapport från Plan International visar att 27 procent av alla flickor och unga kvinnor i konflikter riskerar att utsättas för sexuellt våld varje dag. Detta är oacceptabelt.

Svenska Kvinnoförbundet arbetar för att flickors rättigheter ska skyddas oavsett omständigheter. Vi uppmanar politiker och makthavare att prioritera jämställdhetsfrågor och säkerställa att flickor i krisdrabbade områden får det stöd och de resurser de behöver.

Flickors rättigheter kan inte vänta. Vi måste fortsätta arbeta för jämställdhet på bred front och säkerställa att det arbetet prioriteras och förses med tillräckliga resurser.

Tillsammans kan vi skapa en framtid där alla flickor har möjlighet att leva sina liv utan rädsla, begränsningar eller våld.